L’Institut Superior de Ciències Religioses Sant Fructuós ja ha inaugurat oficialment el nou curs acadèmic 2025-2026. Aquest dijous dia 2 d’octubre va tenir lloc l’acte institucional d’obertura del curs d’aquesta institució acadèmica de l’arxidiòcesi de Tarragona, que va començar amb la celebració de l’eucaristia que va presidir l’arquebisbe Joan Planellas a la capella del Seminari. Casa de Cultura.
En acabar la missa, l’aula magna va acollir l’acte acadèmic. A més del Sr. Arquebisbe, que a la vegada és moderador de l’Institut, també hi van ser presents el Dr. Joan Torra, rector de l’Ateneu Universitari Sant Pacià (AUSP); el director de l’INSAF, Dr. Andreu Muñoz; el president del Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili, Josep Poblet, i el Dr. Francesc Xavier Rius, catedràtic en Ciències químiques i síndic de greuges de la URV, que va ser la persona encarregada de pronunciar la lliçó inaugural. A més, l’acte va comptar amb la presència del professorat de l’INSAF i un bon nombre d’alumnes del centre.
El Dr. Andreu Muñoz, director de l’Institut Superior de Ciències Religioses Sant Fructuós, va obrir l’acte fent un balanç d’aquest quinquenni que ha estat al capdavant del centre i que ara culmina, una etapa que va començar amb una situació complexa, l’any 2020, en el context de la pandèmia. «Gràcies als plans elaborats i a la generositat del professorat, de la secretària i en gran manera a l’actitud confiada de l’alumnat, hem anat remuntant aquesta situació», va assegurar.
Entre les actuacions realitzades durant aquest quinquenni va destacar la celebració del vint-i-cinquè aniversari de l’Institut, la dotació de nous estatuts, la reubicació de les aules i despatxos al claustre de Sant Pau, l’impuls del Congrés de Centcelles i de publicacions científiques, l’assentament del programa de la DECA de Primària en un període complet d’un curs o la implementació de l’Escola de Pastoral per a complir les línies pastorals de l’Arquebisbat.
Per la seva part, la secretària de l’Institut, Roser Fornell, va llegir la Memòria del curs 2024-2025, en què l’INSAF va comptar amb un total de cent trenta alumnes en els diferents cursos que es van oferir. Entre d’altres, va destacar el nomenament del Llic. Antoni Pérez de Mendiguren com a vicedirector de l’Institut, i del Llic. Joan Àguila com a cap d’estudis, així com també el nomenament del nou coordinador de formació pastoral de l’INSAF, Marcel Pallejà.
Dr. Rius: «Déu va crear l’univers, l’espai i el temps»
Per a la lliçó inaugural d’aquest curs, el Dr. Xavier Rius va proposar com a tema la relació entre la ciència i la creació. En aquest sentit, va exposar que «Déu no va crear l’home a partir del fang, literalment, sinó que va crear l’acte fundacional, que tots coneixem com a big-bang». En aquest moment, el Dr. Rius va assegurar que «es va crear la matèria i l’energia, però també les forces que les regulen i que fan que la vida evolucioni». A partir d’aquí, el ponent va desglossar els conceptes cosmològics, químics, físics o biològics que expliquen la naturalesa del nostre món i de la seva evolució.
En aquest sentit, el Dr. Rius va remarcar que «la fe i els avenços científics són compatibles» i per això cal generar un llenguatge «en què tot el que constitueix la nostra fe sigui compatible amb el que ens diu la ciència, fent una interpretació correcta per a enfortir la pròpia fe d’acord amb els coneixements actuals».
Pel que fa al destí final del món, l’encarregat de pronunciar la lliçó inaugural va afirmar que «la vida de la Terra depèn del procés de generació d’energia del sol». Per tant, «quan s’esgoti l’heli, el sol ja no podrà aconseguir la temperatura necessària per a iniciar la fusió del carboni, esdevindrà inestable i, finalment, es desprendrà completament de les seves capes exteriors», va dir. Aquest moment final el va definir com «una conseqüència del moment inicial i d’aquesta evolució». Llavors, «totes les preocupacions hauran passat i estarem en presència de Déu», va expressar.
Finalment, el Dr. Xavier Rius va assegurar que «Déu va crear l’univers, l’espai, el temps i les condicions perquè nosaltres i els nostres hereus siguem on som».
Lliurament de diplomes i parlaments
En acabar la lliçó inaugural, el Sr. Arquebisbe va fer entrega dels diplomes als alumnes que finalitzaven estudis a l’INSAF, en concret van ser per a una alumna del Batxillerat en Ciències Religioses, una altra de la Llicenciatura en Ciències Religioses i els deu alumnes de la primera promoció del Curs d’iniciació teològica per a agents de pastoral.
Seguidament, van tenir lloc els parlaments finals de l’acte acadèmic. En representació de la Universitat Rovira i Virgili, Josep Poblet va agrair la bona relació existent entre aquesta institució acadèmica i l’Arquebisbat de Tarragona. Per la seva part, el rector de l’Ateneu Universitari Sant Pacià, Dr. Joan Torra, va anunciar que durant el proper curs es treballarà per a una major coordinació dels instituts superiors que depenen de l’AUSP.
Per a cloure l’acte, l’arquebisbe Joan Planellas va donar les gràcies al director de l’INSAF, Dr. Andreu Muñoz, pels cinc anys de servei al capdavant de l’Institut, i va anunciar que properament agafarà el relleu en el càrrec el Dr. Josep Maria Gavaldà. El Sr. Arquebisbe també va parlar del projecte pastoral que s’està desenvolupant al voltant d’aquest centre acadèmic, que s’aproparà als arxiprestats a través de l’Escola de Pastoral.